کمر درد

کمر درد را بهتر بشناسیم

***کمر درد

کمر درد مي تواند به دلايل مختلفي بروز کند،اما شش اشتباه جالب و بزرگه در رابطه با کمردرد وجود دارد بدين ترتيب است ...

* مي‌گويند اولين و بهترين درمان كمردرد،استراحت مطلق براي مدتي طولاني است:

برخلاف اين عقيده كه قبلا بين پزشكان و بيماران رواج داشت،اين روزها بيشتر پزشكان معتقدند كه استراحت مطلق،بويژه براي طولاني ‌مدت،كار درستي نيست و داشتن فعاليت‌هاي سبك،روند بهبود كمردرد را تسريع مي‌كند.البته يك دوره كوتاه استراحت غالبا مفيد است،ولي استراحت مطلق،آن هم براي مدتي طولاني،ضررش بيشتر از فايده است.

* مي‌گويند آخرين و موثرترين درمان كمردرد، ‌جراحي است:

جراحي،آخرين درمان است،ولي موثرترين نيست.در واقع،هيچ روش جراحي موثري براي درمان كمر دردهاي ناشي از مشكلات عضلات و بافت‌هاي نرم وجود ندارد و جراحي معمولا براي مشكلاتي مانند فتق ديسك بين‌مهره‌اي و اسپونديلوز استفاده مي‌شود؛آن هم به عنوان آخرين انتخاب.با اين همه،اگر شما دردي شديد و مداوم داريد كه به هيچ درماني جواب نمي‌دهد يا در اثر فشار بر نخاع و ريشه ‌هاي عصبي دچار ضعف عضلاني پيش‌رونده يا اختلالات عصبي نظير عدم كنترل ادرار و مدفوع شده‌ايد،ممكن است جراحي برايتان سودمند باشد.

*خيلي‌ها فكر مي‌كنند بهترين تشك براي آنها كه كمردرد دارند،تشك نرم است:

 اگر دچار كمردرد هستيد،بهتر است از تشك‌هاي نسبتا سفت استفاده كنيد و البته خوابيدن روي سطوح خيلي سفت نيز توصيه نمي‌شود.

* بعضي‌ها توصيه مي‌كنند،اگر مي‌خواهيد فشار كمتري به كمرتان وارد شود،روي شكم بخوابيد:

خوابيدن به شكم اصلا براي كمر مناسب نيست.بهترين حالت خوابيدن براي آنها كه كمر درد دارند، خوابيدن به پهلو و خوابيدن به پشت است.بهتر است به پهلو بخوابيد و پاهايتان را اندكي به سمت شكم جمع كنيد و بالشي را هم ميان زانوهايتان قرار دهيد؛و اگر تمايل داريد كه به پشت بخوابيد،بهتر است پايتان را كمي بالاتر از سطح بدنتان (مثلا روي يك بالش يا صندلي) قرار دهيد يا اين‌كه بالشي را زير زانوهايتان قرار دهيد تا قوس طبيعي كمرتان حفظ شود.

* بعضي‌ها خيال مي‌كنند كمردرد بيماري سالمندان است:

كمردرد سن و سال نمي‌شناسد و 70 درصد آدم‌ها در طول زندگي‌شان لااقل يك بار كمردرد مي‌گيرند. ضمن اين‌كه بعضي مطالعات نشان مي‌دهد كه حتي بين 30 تا 50 درصد نوجوانان 15 تا 16 ساله نيز از كمردرد رنج مي‌برند.شيوه نامناسب نشستن و خوابيدن،ورزش‌هاي نامناسب،كم ‌تحركي‌هاي طولاني و استفاده از كوله‌پشتي‌هايي كه وزنشان از 15 درصد وزن بدن بيشتر باشد،از شايع‌ترين علت كمر درد نوجوانان به حساب مي‌آيد.

* مي‌گويند بيشتر كمر دردها ناشي از مشكلات ديسك،مهره‌ها و نخاع است:

در بيشتر موارد،كمردرد هيچ ربطي به مهره‌ها و ديسك و نخاع ندارد و علت آن صرفا كشيدگي عضلات و رباط‌هاي پشت است.عامل اين كشيدگي هم چيزي نيست جز بلند كردن اجسام سنگين،بلند كردن نادرست اجسام،حركت ناگهاني در ناحيه كمر،نشستن يا خوابيدن نادرست و موارد مشابه.

 


نویسنده : مدیر سایت | تاریخ انتشار : 13 / 10 / 1392 | بازدید : 2539